Facebook Slingshot – Snapchat konkurrent

UPDATE 25 juni 2014: DU KAN NU HENTE SLINGSHOT I APPSTORE!

Det er ingen hemmelighed at Snapchat længe har været det nye sort inden for mobile instant messaging apps, og navnlig i facedown segmentet (de konstant online mobile forbrugere), som mere eller mindre flygter fra Facebooks brugerskare.

Kort fortalt er Snapchat en smartphone app, som giver brugeren mulighed for at snappe et foto eller optage en lille video, som så sendes til en eller flere bekendte på Snapchat vennelisten.
Der kan skrives en kort tekst henover billedet, og som noget unikt for Snapchat platformen, så er billedet væk, når modtageren har set indholdet i op til 10 sekunder.
Bonusinfo: Der bliver sendt over 700 millioner snaps dagligt!

snapchat-fuldSnapchat har fat i den lange ende
Snapchat har lynhurtigt fået en enorm mængde brugere, navnlig i det yngre segment. Dette er en målgruppe, som Facebook rigtig gerne vil have fingrene i igen.
Allerede i slutningen af 2013 har en undersøgelse vist at over 50% af smartphone brugere i Norge er aktive brugere af Snapchat app’en.
Derfor forsøgte Facebook tilbage i 2013 at købe Snapchat. Men de 2 unge fyre som står bag Snapchat app’en afviste et bud på hele 15 mia kr! (Ja, 15 MIA!!!)

Facebook laver sit eget Snapchat
Med det manglende opkøb af Snapchat har Facebook besluttet at lave deres egen version af Snapchat. Denne nye app hedder indtil videre “Facebook Slingshot”, og en kilde fra Facebooks udviklingsteam har lækket til en journalist hos Financial Times at Slingshot app’en formentlig allerede udkommer i juni 2014.

Et mættet marked
Personligt tvivler jeg på at Facebook får bragende succes med Slingshot.
Slingshot skulle efter sigende IKKE blive en integreret del af selve Facebook app’en, men i stedet være sin egen selvstændige app. Hvis Slingshot ikke kommer med en ny revolutionerende funktionalitet, hvorfor så skifte fra Snapchat?!?
Godt nok er Facebook ikke en lille bolschefabrik, men uanset størrelse, så er det ikke let at komme ind på et marked, som allerede er mættet – og slet ikke hos de unge facedown forbrugere, som forholder sig meget kritisk til hvilke apps der er værd at benytte.
Se blot på hvor stor succes (eller mangel på samme) Googles sociale medie Google+ har fået, trods Googles enorme størrelse og kendskabsgrad…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *