Renovering af min bolig – Inkl nyt køkken

Bordplade fra IKEA

Renovering af bolig – Inkl montering af køkken

I efteråret 2013 fik jeg lavet en fuldstændig renovering af min bolig i Aarhus, og det indebar nyt køkken, nye gulve, nye vægge og loft, nyt badearrangement, udskiftning af alt el, et nyt terrassegulv, nye radiatorer og diverse andet tømrer-, VVS- og murerarbejde.

Opgaven stod Klaus fra Meyland Tømrer i Grenaa for. Han er en gammel bekendt, som jeg derfor adspurgte om opgaven, dengang jeg overvejede at få udført renoveringen. Klaus kom med en projektbeskrivelse og et tilbud, som jeg valgte at acceptere.

Jeg er yderst tilfreds med det tømrerarbejde han har udført, og ved siden af det var Klaus ansvarlig for at holde styr på hele projektet og dermed også alle de andre håndværkere.

Alt tømrerarbejdet blev udført til tiden, og prisen holdte sig inden for den ramme der var sat fra start.




IKEA og E&P Service – Eller mangel på samme..

Køkkenet inkl hvidevarer men uden montering bestilte jeg hos IKEA, hvilket ikke gik helt smertefrit. Jeg bestilte en temmelig kostbar sten-bordplade, og denne skulle deres samarbejdspartner E&P Service ( Enemærke & Petersen A/S ) stå for levering og montage af – på IKEAs opfordring.
Jeg vil ikke gå i dybe detaljer, men det endte mildt sagt i en yderst utilfredsstillende situation. IKEA / E&P Service nægtede at montere bordpladen (hvilket jeg ellers blev lovet godt kunne lade sig gøre, da jeg oprindeligt bestilte køkkenet i IKEA), og den professionelle opmåling jeg fik lavet stemte slet ikke overens med de faktiske mål på mit køkken, så bordpladens vinkel passede ikke – men E&P Service afviste min senere klage, da de holder på at deres såkaldte professionelle digitale opmåling er et udtryk for en “objektiv registrering” (!?!) – Så er det jeg tænker “Hvorfor h****** opfordrer IKEA så til at man får den lavet?!?”
Hvis E&P’s professionelle digitale opmåling kun er et udtryk for en “obejktiv registrering”, så kunne jeg eller min tømrer lige så godt selv have målt op… Jeg var jo netop klar over at det var lidt specielle mål, så derfor efterspurgte jeg professionel assistance.

Tømreren blev min redningsmand

Heldigvis var Meyland Tømrer yderst fleksibel og behjælpelig. Efter en hel del opringninger til diverse stenhuggere fik Meyland Tømrer fragtet bordpladen til en stenhugger i Silkeborg. Stenhuggeren skar bordpladen til, så den passede til vinklen i mit køkken.

Alt dette forsinkede sammenlagt byggeprojektet i hele 2 måneder, så jeg er meget lidt begejstret over IKEA, som oprindeligt anbefalede mig at deres samarbejdspartner E&P Service lavede opmålingen og monteringen, så der ikke opstod problemer grundet forkert opmåling (hvilket der jo så i den grad gjorde)!

Monteringen ville jeg som før nævnt også gerne have E&P Service til at stå for, da min tømrer helst ikke ville tage ansvar for dette. Det fortalte jeg til IKEA medarbejderen allerede ved 1 besøg, hvor jeg bestilte køkkenet. Det skulle jeg blot sige, når jeg senere bestilte bordpladen.




IKEA skyder bolden videre – E&P render fra ansvaret

Efter jeg første gang bliver gjort opmærksom på at de leverede bordplader ikke kan monteres kontakter jeg straks IKEAs kundeservice.
Kundeservicemedarbejderen var skam høflig nok, men fortæller at han ikke kan gøre så meget. Han forstår godt min uheldige situation, og tilbyder da også at jeg kan afhente en midlertidig bordplade, som kan lægges henover køkkenskabene.

Han henviser til E&Ps kundeservice, som på daværende tidspunkt netop var gået på juleferie – så ja, jeg havde ingen bordplade, ovn eller kogepladen julen og nytåret over, hvilket var ret uheldigt, da jeg skulle vært vært ved en nytårsfest.

At E&P Service så samtidig på ingen måde vil tage ansvar for deres fejlagtige opmåling er i mine øjne rystende. Jeg henvendte mig jo netop til en fagmand (IKEA, som så henviste til E&P), for at udgår de problemer jeg endte i.

Problemet går ud på at væggene i mit hjørnekøkken ikke står i 90 grader, men har en spids vinkel på ca 85. De 2 leverede bordplader var IKKE skåret så der var taget højde for dette (grundet den mangelfulde opmåling), men blot lavet i nøjagtig 90 grader. Det var jo netop derfor jeg bestilte E&P’s professionelle digitale opmåling, som IKEA bestilte bordpladen ud fra.

Betaling for manglende ydelser

Jeg betalte også for levering og opbæring af bordpladerne (2 stk), men der kom kun 1 fragtmand, så jeg måtte selv hjælpe til med at bære de skrøbelige og ret så tunge bordplader op på 1. salen.
Den forkerte opmåling har jeg endvidere også betalt for. Opmålingen i sig selv var ikke så dyr, men at få bordpladen beskåret og fragtet til stenhuggeren i Silkeborg er jo ikke uden omkostninger. Meyland Tømrer brugte også MANGE timer for at prøve at få bordpladen til at passe, så det har været en bekostelig affære at få IKEA og E&P Service til at være leverandør her… Den fejl gør jeg aldrig igen!




Et frustrerende byggeprojekt

Heldigvis er køkkenet nu færdigt, og det ser fint ud, dog med lidt tilpasninger af bordpladen, som ikke er helt optimalt. Hvis ikke jeg havde haft Meyland Tømrer til at hjælpe mig, så tør jeg slet ikke tænke på, hvad jeg skulle have gjort. Grundet gammelt venskab hjalp Klaus Meyland mig gennem det hele, og tog kontakt til diverse fagfolk, som kunne udbedre de fejl, som skulle laves for at bordpladen kunne monteres.

Så skal du have nyt køkken, så hav lige ovenstående i baghovedet. Jeg ved ikke hvordan man kan forberede sig så man ikke havner i samme triste situation som jeg, men måske man skal overlade det fulde ansvar til 1 leverandør, som så står for det hele.

Vil du have de fulde detaljer, så kontakt mig gerne på mail@tt-l.dk

Relaterede artikler

No related posts found.

6 kommentarer

  • Det er en god historie, og godt det hele endte positivt, fordi du fik hjælp fra Meyland Tømrer. Branchen har brug for flere postive historier som denne. MVH. 3-byg.dk

    Reply
  • Jeg Anton Nyegaard, Er fuldstændig i samme situation som Dem, jeg har bestilt et køkken til mit sommer hus, som blev leveret den 20/4 2015. Jeg hav et møde med E & P Service den 4/5 2015 med en konsulent som jeg skulle betale 19.375,00 kr. det betalte jeg for at blive fri for alt besværet. Der blev leveret en masse vare, jeg kunne ikke overskue alt det hele med nr. serier, så opdagede jeg der var ingen køleskab frostfri, jeg skrev en mail til IKEA at der ikke var et kæleskab med, Så var jeg der oppe den 26/5 2015 Elektrikeren var der som skulle sørge for at de ting som der ikke var leveret, nå da klokken var 14,20 meddelte han at nu var det fyraften, nå hvad så med de ting som skulle leveres ja da havde han aftalt med Henrik som var manden der skulle opsætte køkkenet, hvor de skulle lade døren være ulåst i redskabs rummet, det var jeg ikke tilfreds med, jo for de kunne jo ikke vide hvornår de kom, så blev jeg nervøs og sagde til mig selv nu skal du passe på du ikke bliver uvenner med elektrikeren, Nå så spurgte jeg elektrikeren, om hvor han havde nøglerne fra, som jeg havde givet Henrik, ja dem havde de lagt i vandlåsen under terrassen, det syntes jeg ikke meget om, men holdt min mund. E & P servise er ikke et god firma og IKEA den måde IKEA og E & Service arbejder sammen på er under al kritik.
    Jeg står og skal have nyt køkken på Finsensvej hvor jeg bor, da tør jeg ikke bruge IKEA og E & P service, det har været alt for primitiv.
    At ringe til IKEA der er omsens. det tager 45 minutter til en tim at komme i gennem.
    Anton Nyegaard
    Finsensvej 11 C 5 tv.
    2000 Frederiksberg

    Reply
      • Jeg har idag haft besøg af E&P som helt ødelagde min dag. Vi havde mål op og sat skinner op til indkøbt Ikea køkken – der var hele 3 vatter pas sat op, som viste at det stod lige…. Men nej deres laser viste noget andet og at min væg er skæv, hvilket betyder at jeg ved ophæng selv skal kompensere for det i forhold til de enkelte kabinetter.
        Nu står jeg med forgæves VVS arbejde og tonsvis at timer brugt på opmåling og ophæng, maling mv. HVEM skal man bede om hjælp i Hillerød egnen – uden at blive flået? og hvor køber jeg nu min bordplade?

        Reply
        • Hej Helen
          Det var da noget uheldigt rod med de der H&P? Og jeg kan forstå der flere der er i klemme hos dem!??

          Jeg kan varmt anbefale IGK montage.
          De har udført klasse arbejde hver gang jeg skulle bruge dem – de er altid billigst blandt 3 tilbud og jeg ved de jævnligt redder kuldsejlede projekter fra andre leverandører og håndværkere.

          Der er kun et problem – ventetid i op til en uge før de kan komme – og det er jo ok ved planlægning fra start men sværere når hele møget brænder på da køkkenet er et vigtigt rum – men det er vel prisen man betaler for at få en løsning!?!?

          Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *