Nye konkurrence-regler på Facebook

Facebook har netop gjort det væsentligt nemmere for virksomheder at køre konkurrencer på deres Facebook firmaside.

De gamle facebook regler var relativt indviklede og krævede god teknisk indsigt, da konkurrencer skulle køre i en såkaldt 3. parts app. Det er ikke længere et krav!
Dog vil det i nogle tilfælde stadig være en fordel med en 3. parts app til konkurencerne, men mere om det senere…

Hvad er lovligt med de nye regler for konkurrencer?

Noget at det vigtigste i de nye konkurrenceregler er, at du må køre konkurrencer direkte på din firmasides væg, via nogle af facebooks almindelig funktioner, såsom “like” og “kommentarer”.

Det betyder med andre ord at du nu gerne må:

  • Påkræve at forbrugeren “liker” dit opslag for deltagelse i konkurrencen.
  • Opfordre dine besøgende til at lægge et billede op på din firmaside, og derefter have mulighed for at vinde en præmie.
  • Køre en konkurrence, hvor du opfordrer dine besøgende til at foreslå et nyt slogan til din virksomhed, og dermed deltage, hvis de i kommentarfeltet skriver dette forslag.

Du skal naturligvis huske at Markedsføringsloven stadig skal overholdes!
Det er også et krav fra Facebooks side, at det tydeligt fremgår, at Facebook intet har med konkurrencen at gøre – altså samme krav som hidtil.

Der er heldigvis ikke totalt åbent for hvad som helst fra Facebooks side, feks må du IKKE gøre dette:

Facebook regler

  • Du må ikke opfordre folk til blot at tagge sig på et billede for at deltage.
  • Du må ikke opfordre brugerne til at dele noget fra din firmaside på deres private facebook profil for at deltage.

Fremtiden for Facebook konkurrencer

Det er ikke total anarki nu, men dog en voldsom nedsættelse af kravene for lovlige Facebook konkurrencer, og vi vil formentlig i den kommende tid se at mange Facebook firmasider konstant kører konkurrencer for at tiltrække opmærksomhed og likes.

Dog er der visse funktionaliteter, som kun en traditionel 3. parts app vil kunne indfri, feks den såkaldte like-gate funktion, som betyder at en facebook bruger SKAL klikke “Synes godt om” din Facebook firmaside, før det er muligt at deltage i en konkurrence.
En anden yderst væsentlig faktor, som gør 3. parts konkurrenceapps uundværlige, er administrationen og behandling af data, som indsamles fra en konkurrence. Uden en 3. parts app kan du feks ikke opsamle alle deltageres kontaktinfo, og eksportere disse over i et overskueligt regneark.
En konkurrence kørt på din Facebook væg bliver meget hurtigt fuldstændig uoverskuelig at holde styr på! Så tænk dig nu om, inden du hovedløst fyrer konkurrencer af på din facebook væg….

Når den værste bølge er redet af om nogle måneder, så tror jeg bestemt at de traditionelle Facebook konkurrencer vil dukke op i et større omfang igen, og de nye simple konkurrencer på væggen vil blive færre.

I denne sammenhæng bør man også indtænke begreber såsom Facebooks Edgerank, der groft sagt afgør, hvor interessant en Facebook firmaside er, og hvor meget den skal vises i Facebook brugernes nyhedsstrøm.
Kører du konstant simple Facebook konkurrencer med lav respons, så vil du formentlig få en lav Edgerank, som bevirker at din Facebook firmaside med tiden kun vil få meget lav eksponering på forbrugernes private Facebook profiler – da du (din Facebook firmaside) mere eller mindre betragtes som en “spammer”.

Men spændende – det er det! Jeg følger op på udviklingen i nærmeste fremtid, og kommer med noget statistik, samt et opdateret bud på fremtiden for Facebook konkurrencer.

Ønsker du at holde dig opdateret om dette, så klik et like i Facebook boksen til højre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *