Mobilopdatering fra Google

Måske har du allerede hørt det…?
D. 21 april 2015 ruller Google en ny større opdatering ud i deres algoritme.
Men hvad betyder opdateringen helt konkret? Hvad er fup og hvad er facts? Der er allerede bred forvirring, men her kan du blive klogere på Googles kommende mobilopdatering.

HVILKE SØGERESULTATER PÅVIRKES?
Det er KUN søgeresultater på mobile enheder der påvirkes!
Med andre ord, så vil opdateringen IKKE få indflydelse på søgeresultaterne, når forbrugeren foretager søgning fra en alm desktop PC/laptop.

HVOR STOR EFFEKT FÅR OPDATERINGEN?
Til SMX konferencen i München marts 2015 udtalte Zineb Ait Bahajji fra Google, at mobilopdateringen vil have større effekt på søgeresultaterne, end både Panda og Penguin opdateringerne havde (men husk: stadig kun på mobile søgninger). Med andre ord – tag det dybt alvorligt, hvis ikke din hjemmeside er mobilvenlig!

HVORNÅR SKER DET?
Som før nævnt, så “aktiveres” algoritmen globalt d. 21 april 2015. Men forvent at det tager en uges tid, før den er rullet ud 100%.

HVORDAN VED JEG OM MIN HJEMMESIDE ER MOBILVENLIG?
Hvis du er i tvivl, så tjek det her: Google mobiltest
Alternativt, så se om du får denne tekst ud for din hjemmeside, når du google dit firmanavn:

HVAD NU, HVIS JEG HAR EN SEPARAT MOBILTILPASSET HJEMMESIDE?
Hvis du har en “gammeldags” mobilhjemmeside, som ligger på sit eget sub-domæne, så har du en halvvejs løsning i mine øjne.
Det kan lade sig gøre at undgå problemer, men du vil gøre det meget mere nemt for dig selv, hvis du får lavet din hjemmeside om til et responsive webdesign.
Se Google forklaring omring separate mobilhjemmeside her:
Sådan håndteres separate mobilsider

HVOR KAN JEG LÆSE MERE OM RESPONSIVE WEBDESIGN?
Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg omkring de forskellige muligheder du har for at møde de mobile forbrugere, læs det her:
Separat mobilside, responsive webdesign eller app til smartphone – Bliv klogere her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *