10 ting du bør vide inden du går i gang med at lave din egen hjemmeside
Går du med tankerne om at lave din egen hjemmeside, så er der flere ting du bør tage højde for inden du går i gang med din nye hjemmeside.
En åbenlys fordel ved selv at lave din hjemmeside, er naturligvis den økonomiske besparelse, som du opnår ved selv at lave din hjemmeside.
Der er dog flere udfordringer og faldgruber, som du her kan læse mere om og blive klogere på, så du dermed ikke laver de typiske fejl, som gør-det-selv webdesignere ofte begår, når den nye hjemmeside skal laves.
1. Formålet med din hjemmeside
Først og fremmest skal nu naturligvis have et formål med din hjemmeside. Det lyder måske banalt, men det er ofte et punkt, som mange webdesignere springer alt for hurtigt hen over.
En hjemmeside uden et klart formål er ikke en god hjemmeside. Dine besøgende må aldrig være i tvivl om, hvad det er der netop gør din hjemmeside god!
2. Den røde hjemmesidetråd
I relation til pkt 1, så er det ikke kun formålet det skal have en klar linje. Dit design skal have en rød tråd, så man på intet tidspunkt er i tvivl om at det er den samme hjemmeside man er inde på, og at det er den samme person/virksomhed der står bag websitet.
Hvis du feks i noget af tekstindholdet på din hjemmeside har fået en tekstforfatter til at lave teksterne, og i andet indhold selv har skrevet teksterne, så kan det være med til at forvirre dine besøgende, og det ønsker du ikke.
Samme princip gør sig gældende med design og grafik, og det leder os videre til pkt 3.
3. Grafik og billeder på din hjemmeside
Det er ikke noget problem at finde nogle lækre billeder på nettet via google, shc.hu, Shutterstock osv, men pas på hvad du gør!
For det første så kan det blive dyrt at benytte er billede du ikke har rettighederne til. Det kan sagtens løbe op i mange tusinde kroner, hvis du på din hjemmeside benytter et billede, som du ikke har rettighederne til. Så mit bedste råd omkring at benytte andres billeder, som du har googlet dig frem til: Lad være!
Du kan derimod vælge at købe dig til gode billeder for relativt få kroner. Feks på Shutterstock eller istockphoto.com.
Udover de rettighedsmæssige problematikker, så virker det ikke særlig autentisk, hvis du benytter nogle alt for proff billeder på din hjemmeside, hvis billederne ikke har en tydelig relation til din type virksomhed.
Et eksempel kan være ‘kontakt-siden’ på din hjemmeside. Her ser man alt for tit at webdesignere lægger et billede ind af nogle slipsedrenge, som sidder rundt om et højglanspoleret mødebord i en fornem virksomhed. Det er bare ikke særlig tillidsvækkende og ægte, hvis du har en lille tømrervirksomhed. Så brug kun de såkaldte stockphotos med måde. Det kan hurtigt blive ret plat og overdrevet.
4. Webhotel / Hosting af hjemmeside
Din hjemmeside skal ligge på en server et sted. Det kaldes et webhotel.
Der findes en enorm udvalg af webhoteller i Danmark, og priserne varierer meget.
Du har måske hørt om flere af de største, som er One.com, Surftown, UnoEuro, osv.
Priserne starter ved få kroner om måneden, og flere webhoteller tilbyder endda en gratis løsning, som dog tit er med meeeget lav ydelse.
Hvilken løsning du skal vælger afhænger af mange faktorer, men start blot med en af de billigste løsninger, da du næsten altid har mulighed for smertefrit at opgradere, hvis behovet en dag skulle opstå.
Bemærk at du ofte har mulighed for enten at vælge et Windows eller et Linux webhotel. Her er der rigtig mange der fejlagtigt vælger et Windows webhotel, da man tror at det har noget at gøre med at de fleste brugere benytter Windows på sin PC.
Når der spørges om du vil have et Windows eller et Linux webhotel, så har det noget at gøre med hvilken type computer din hjemmeside lagres på. Mere om det senere (pkt 6), men umiddelbart vil jeg gætte på at du faktisk burde vælge et Linux hotel, nu da du selv ønsker at lave din hjemmeside.
5. Hjemmeside i webhotellets CMS?
I gamle dage – dvs for ca 5 år tilbage – var der stadig mange hjemmesider som ikke blev lavet i et såkaldt CMS.
CMS er en forkortelse for Content Management System, og et CMS betyder at der på hjemmesideserveren er en form for program, der gør dig i stand til at rette i din hjemmeside direkte i Internet Explorer. Det er der mange administrative fordele ved, så lav din hjemmside i et CMS!
Webhoteller giver dig håndjern på!
Mange webhotel-udbydere tilbyder et CMS sammen med deres webhoteller. Det kan lyde fristende, og det er ofte ganske simpelt at komme i gang. Men ulemperne ved at benytte webhotellets CMS er flere.
For det første, så ‘låses’ du til denne webhost. Dvs du kan ikke flytte din hjemmeside med over til et nyt webhotel, hvis du senere skulle få lyst til det.
For det andet, så har webhotellernes CMS løsninger tit og ofte en masse rammer og begrænsninger, som din hjemmesides design er låst af.
Fordelen ved webhotellers CMS er som sagt at det er lynhurtigt at komme i gang, da de ofte har en masse udmærkede skabeloner, som du kan lave din hjemmeside færdig i i løbet af få timer.
Men husk på at du risikerer at din hjemmeside låses til en webhotel udbyder, som kan ende i en ulykkelig skilsmisse, hvis du vokser fra systemet.
6. Windows eller Linux webhotel?
Om du skal vælge et Linux eller et Windows webhotel afhænger af, hvilket CMS du beslutter dig for at bruge, til at lave din hjemmeside i.
Hvis du feks vil benytte det gratis opensource ASP.NET baserede DotNetNuke CMS, så skal du vælge et Windows webhotel.
Men vil du bruge en af de andre meget populære gratis PHP CMS hjemmeside-løsninger, såsom WordPress og Joomla, så skal du vælge et Linux webhotel.
Jeg vil anbefale et CMS, som kører på Linux servere, men det er lidt et religionsspørgsmål, så min anbefaling skyldes udelukkende at jeg føler mig mest erfaren med disse løsninger, og så det faktum at jeg ikke er vild med Microsoft relaterede løsninger.
7. WordPress, Joomla eller…?
Men hvad skal man så vælge – Wodpress, Joomla eller et helt 3. CMS? Jo ser du, det kommer an på dine kompetencer indenfor html/web-kodning, samt omfanget af din hjemmeside.
Både WordPress og Joomla er CMS løsninger, som er glimrende til de flestes små og mellemstore virksomheders behov. Dog er WordPress umiddelbart det letteste at sætte sig ind i og administrere. Til gengæld er det ikke så struktureret som Joomla, hvis du har en hjemmeside man rigtig mange undersider.
Så gør dig selv den tjeneste at afprøv nogle demoer af de 2 CMS løsninger. Start din research på wordpress.org og joomla.org.
Der findes også utallige andre mere eller mindre gode gratis opensource CMS løsninger. Her kan nævnes CMS Made Simple, Concrete5, Drupal og endelig Microsofts glimrende .NET framework CMS: Umbraco.
8. Webshop – Læg din butik online
Det kan godt være at du ikke mener at du har behov for en webshop som situationen er lige nu, men måske du senere vil ønske at din hjemmeside havde været en webshop?
Det er derfor en god idé at du allerede fra start ved om dit CMS kan ‘ombygges’ eller udvides til en webshop løsning.
Det kan både Umbraco, WordPress og Joomla, men mange af de mindre CMS løsninger har ikke den mulighed, så tænkt dig om inden du vælger platform til din hjemmeside.
9. Mobil hjemmeside
I skrivende stund – april 2012 – er det ikke ualmindeligt at et websites besøgende fra mobile enheder (iPhone, iPad, Android mobiler osv) udgør ca 5% af trafikken til en hjemmeside.
Desværre for mange virksomheder, så virker deres hjemmeside langt fra optimalt på mobile enheder.
Hvis din hjemmeside benytter flash, så er du skidt stillet, da hverken iPhones eller iPads kan vise flash.
Men værre er det med din hjemmesides tekster. Den kan være meget svær at læse på de små skærme, og menupunkter m.m. kan være umulige at ramme.
Du kan teste din hjemmeside på denne hjemmeside, og se hvordan den ser ud på mobile enheder: Test din hjemmeside her
Flere hjemmesideskabeloner til WordPress, Joomla og Umbraco kan automatisk tilpasses mobile enheder, hvis der skulle komme en besøgende derfra.
Alternativt kan du forholdsvis nemt lave en mobil udgave af din hjemmeside, som så bliver vist for den besøgende, hvis denne besøger din hjemmeside fra feks sin iPhone.
Det forklarer jeg i en anden artikel, som skrives snarest.
10. Statistik – Google Analytics
En udfordring er at lave en super flot hjemmeside, en anden udfordring er at skaffe besøgende dertil.
For at få besøgende til din hjemmeside laver man søgemaskineoptimering (SEO), men det forklarer jeg i en anden artikel for sig.
Men inden du begynder at tænke på optimering af dit website, så skal du have lagt et statistiksystem på din hjemmeside, og her er kongen over dem alle det gratis Google Analytics.
Google Analytics er et GENIALT statistiksystem, som giver dig nogle detaljer om dit website, som du aldrig havde drømt om kunne spores.
Du kan naturligvis se dit besøgstal, men du kan også se hvilke søgeord dine besøgende har skrevet på google.dk, før de fandt ind til din hjemmeside.
Annoncerer du på andre websites, så kan du også holde øje med hvor mange besøgende du får derfra. Mulighederne er overvældende, og du SKAL bare få lagt Google Analytics på din hjemmeside.
Det gøres i løbet af få minutter, og Google guider dig igennem opsætningen.
Kom i gang med hjemmesiden nu!
Nu har du fået lidt tips og tricks til at komme i gang med at lave en hjemmeside, så se at få købt dig et domænenavn.
Hos UnoEuro og andre “discount webhosts” kommer du hurtigt og billigt igang med deres 1-click-installer af WordPress.
Held og lykke med det!