Retargeting / Remarketing – Det nye sort?

Retargeting (eller remarketing) er det helt store buzz-word i marketingafdelinger rundt i de danske virksomheder, som gerne vil være fremme i skoene med deres markedsføring – eller optimere deres online markedsføring, så den bliver mere målrettet og opnår højere respons. Men hvad er det så lige helt konkret det her retargeting…?

Markedsføring målrettet forbrugerens interesse

Retargeting går ud på at målrette din online markedsføring bedre end ved blot at skyde med spredehagl, når du markedsfører en ydelse eller et produkt.

Der findes flere former for retargeting, men grafikken herunder viser grundprincippet:

Retargeting og Remarketing

Pointen er at en forbruger gentagne gange eksponeres for produkter/ydelser, som vedkommende tidligere har vist interesse i på den ene eller anden måde.

Hvis alting går efter bogen, så vil forbrugeren før eller siden foretage den handling, som du gerne vil opnå – formentlig et køb eller en henvendelse naturligvis.

Website Retargeting – Den ægte vare!

Website Retargeting er den oprindelige og ægte form for retargeting. Grafikken ovenfor er desuden princippet for Website Retargeting.

Som det fremgår, så går Website Retargeting ud på at forbrugeren netop har besøgt din hjemmeside eller webshop. Forbrugeren forlader så din hjemmeside, men ikke uden at sætte sine fodspor (et cookie-id).

Disse data benyttes så til at forbrugeren eksponeres for produkter han/hun tidligere har set på din webshop, og måske endda allerede har købt.
Formålet er naturligvis at få lokket forbrugeren tilbage til shoppen igen og foretage sit første eller yderligere køb, samt at få dit brand indprintet i kundens bevidsthed.

Med Website Remarketing via Google AdWords displaynetværket kan du derfor lave specifikke annoncer, som KUN vises til forbrugere, der tidligere har set dit website.

Det kan du udnytte strategisk og kreativt ved feks at lave en annonce, hvori der står:
“Vi ved du søger en Tømrer i Aarhus – Få 10% på din ordre, hvis du bestiller hos os i dag!

Du kan dykke endnu dybere, og sørge for at forbrugere der tidligere har læst en underside på dit website omkring feks tagarbejde, de eksponeres for en annonce, hvori der kunne stå: “Trænger taget til en kærlig hånd? Vi udfører Tagarbejde i Aarhus”
Det er altså KUN de forbrugere, som har været inde på den pågældende underside om tagarbejde, som ser denne specifikke annonce, der omhandler tagarbejde.

Det fænger, og det virker! Se feks annoncen i kolonnen til højre lidt oppe – den viser sandsynligvis en annonce, som relaterer til noget du har tilknytning til, korrekt?

Søge Retargeting – Det falske Retargeting

Søge Retargeting forveksles ofte med den rigtige retargeting metode, men er det egentlig ikke!
Ved Søge Retargeting har kunden nemlig IKKE været forbi din hjemmeside endnu, og kan dermed ikke opfylde at gå under betegnelsen “Re”.

Nu tænker du måske: “Men hvordan kan man så målrette emnespecifikt mod denne kunde, når han endnu ikke kender til min webshop?”
Det kan man, fordi brugeren har et bestemt søgeadfærd, som udbyderne af retargeting annoncering ligger inde med. Ligegyldigt om kunden har besøgt din hjemmeside eller ej, så har hver forbruger sit eget søgemønster, som hører til i den ene eller anden branche.
Farvel til privatlivet, men sådan er verden altså i dag…

Social Retargeting

Et andet spændende begreb er Social Retargeting. Social Retargeting går ud på at forbrugeren eksponeres for annoncøreres annoncer, der matcher de interesser, som det sociale medie har erfaret at brugeren interesserer sig for.
Et glimrende eksempel herpå er facebook. Facebook læser dine statusupdates, analyserer hvilket grupper/sider du interesser dig for osv, og på den måde er du et let mål at ramme – smart!
Derfor har du måske også bemærket at de annoncer du ser på facebook, de er faktisk ofte relevante i forhold til netop dine interesser, ik? Win-win-win! Og med win-win-win mener jeg at det gavner alle 3 parter på denne måde:

  • Facebook tjener penge når der klikkes på annoncer, og jo mere målrettede annoncer, jo flere klik = Flere penge facebook pengetanken
  • Annoncøren (webshoppen) skyder ikke med spredehagl, da deres annoncer kun vises for potentielle kunder = Bedre annoncering
  • Dig som forbruger ser kun annoncer fra annoncører, der rent faktisk tilbyder en ydelse eller et produkt der interesserer dig!

Facebook benytter dog også både Website og Søge Retargeting i deres annonceringssystem.

Vil du høre mere om retargeting, så smid mig en mail via formularen til højre, eller hold dig opdateret via mine profiler på de sociale medier – se links til højre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *