Facebook Konkurrenceregler

Kender du facebooks konkurrenceregler, eller benytter du dig af “ulovlige” konkurrence-metoder på din facebook firmaside?

..og hvis du benytter konkurrence-metoder, som overtræder facebooks retningslinjer (ubevidst eller ej), ved du så hvad konsekvensen kan være? Få svaret her!

 

NYE KONKURRENCEREGLER AUG 2013

Der er i aug 2013 kommet nye regler for konkurrencer på Facebook – læs de nye konkurrenceregler her

facebookUndgå at blive en facebook spam’er

Der er over 3 millioner facebook profiler i Danmark, og langt de fleste har set en facebook konkurrence, som opfordrer til at “Dele og Like” et billede for at deltage i konkurrencen.

Denne teknik skaffer ofte en masse delinger og likes, hvilket også er helt fint for ejeren af facebook firmasiden. Men du kan samtidig være sikker på at du også har irriteret en masse facebook brugere med en total irrelevant konkurrence.

For når du klikker “Del og Like”, så bliver dine facebook venner også eksponeret for denne konkurrences indhold i deres news-feed (væggen).
Men dine venner interesserer sig mildt sagt ikke nødvendigvis for samme emner som dig. Du kan derfor hurtigt blive en af de facebook brugere, der placeres i kategorien “Irriterende facebook venner som deler og liker alt” hos dine facebook venner.

Facebooks regler for konkurrencer

Udover at benytte denne irriterende spam-teknik, så er det også en kraftig overtrædelse af facebooks retningslinjer – Konsekvensen kan være at din firmaside bliver lukket!
Men udover at bryde facebooks konkurrenceregler, så skal du også huske på at du ikke må bryde hverken markedsføringsloven eller persondataloven her i Danmark.
Bryder du en af disse love, så bryder du faktisk også samtidig facebooks konkurrenceregler, da de netop også kræver at du overholder det pågældende lands gældende love.

Lovlig konkurrence på facebook – Reglerne

Facebook konkurrence regel nr 1 – 3. parts applikation

For at køre en lovlig konkurrence på facebook skal den først og fremmest køre i en såkaldt applikation (underside/tab), som ikke er udviklet af facebook.
Dvs du må IKKE køre selve konkurrencen på væggen på din facebook firmaside, da det jo netop er facebook der har udviklet denne. Dog må du gerne annoncere for og linke til din facebook konkurrence, som så kører i en 3. parts applikation, som du selv har udviklet.

Facebook konkurrence regel nr 2 – Persondata

Facebook kræver at du tydeligt angiver at facebook på ingen måde er involveret i din konkurrence. Dvs du skal angive at alle oplysninger gives til dig som virksomhed, og ikke til facebook.
Det er desuden heller ikek lovligt at kontakte vinderen af facebook konkurrencen via en facebook besked, chatten, en statusupdate på væggen eller anden facebook funktion.
Du kan derimod i dit konkurrencemodul bede om kundens mailadresse, og så kontakte vinderen den vej. Få eventuelt kundens accept til at publicere navn og evt billede af præmieoverrækkelsen el.lign.

Facebook konkurrence regel nr 3 – Brug af facebooks funktioner

I relation til regel nr 1, så må du ikke benytte nogle af facebooks funktioner i forbindelse med din konkurrence.
Dvs du må ikke kræve at man benytter facebook væggens Del, Synes godt om, Check-in, Tag af billede, Statusupdate, Kommentar eller anden standard facebook funktion, for at deltage.

Lovlige teknikker til facebook konkurrencer:

Det er dog vigtigt at bemærke at du godt må benytte en såkaldt like-gate / fan-gate funktion.
En fangate betyder at du i din lovlige konkurrence applikation kræver at brugeren klikker ‘Synes godt om’ før deltagelse er muligt.
Du må gerne integrere en ‘Del’ funktion i din facebook konkurrence applikation, men du må ikke KRÆVE at den benyttes for at deltage, og ej heller antyde at vinderchancerne øges, såfremt konkurrencen deles.

Gode råd til facebook konkurrencer

Giv en præmie der giver mening

Når du afholder en facebook konkurrence, så overvej grundigt hvilken præmie du vil give.
Klassikeren er at vinde en iPad, men overvej om det virkelig er det du vil.
For det første, så vil du få en masse “ligegyldige fans”, som alligevel aldrig vil blive kunde hos dig, eller bidrage positivt til din forretning på anden måde.
Derudover vil iPad’en unægteligt koste dig nogle tusinde kroner, hvorimod du med fordel kan tilbyde ydelser, som din virksomhed kan udføre. Du kan dermed holde omkostningerne nede.

Gør opmærksom på hvad du er god til

Ved at tilbyde et produkt / en ydelse fra netop din virksomhed, så får du mere relevante og engagerede fans, som har interesse i din virksomhed, og de produkter og ydelser, som du nu engang tilbyder.
Derudover kan du markedsføringsmæssigt benytte det udførte arbejde eller præmieoverrækkelsen som reference, og mon ikke du opnår en glad kunde, som gerne giver dig positiv omtale på feks Trustpilot?
Hvis du udvælger en brancherelevant præmie, så er det desuden muligt at målrette annoncering for din konkurrence mod facebook brugere, som interesserer som for din branche. Du skyder derfor ikke med spredehagl, og spilder dit markedsføringsbudget på irrelevant annoncering.

Stil et spørgsmål om dine produkter/ydelser

Selve konkurrencen på facebook kan være et simpelt spørgsmål, som kunden så har 3 svarmuligheder til.
Du kan med fordel spørge ind til produkter/ydelser i en kampagne du kører i en periode, og så linke ind til denne kampagneside på din hjemmeside.
Det må ikke være alt for svært at finde svaret, men omvendt skal du også sørge for at du får dit budskab ud.
En god idé er også ikke at bede om alt for mange personoplysninger fra dine deltagere – de taber hurtigt interessen, hvis alt for mange felter skal udfyldes.

Held og lykke med dine facebook konkurrencer!

Kontakt mig, hvis du vil høre mere om konkurrencer på facebook.
Følg mig eventuelt på de sociale medier for at holde dig opdateret om emnet – Klik blot “like” herunder, eller i boksen til højre, så holder jeg dig opdateret med seneste nyt inden for online markedsføring.

Du finder facebooks aktuelle konkurrenceregler ved at klikke her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *